Willys Jeep


Willys CJ2a ”Jeep”

Vår Jeep är en Willys CJ2a från 1946 alltså den civila Versionen av Willys MB, eller fredsjeepen. Den hamnade i vår ägo 1984 och var då i påbörjat renoveringsskick med en hel del arbete kvar. Med filosofin att detta skulle bli ett rullande fordon, som skulle sprida glädje snarare än att glänsa i originalskick, skruvades Jeepen ihop lagom till familjepåökning tidighöst 1986. under flera år gjorde Jeepen, som den kom att kallas, mycket god tjänst och spred en otrolig glädje omkring sig inte minst hos alla de hundägare och svampplockare som mötte den i skog och mark.

Förutom Oljebyten och bromsservice rullade Jeepen utan större problem i flera år. Runt millennieskiftet monterades framkardanen dit, och äntligen blev Jeepen återigen en 4X4. I början på 2000-talet monterades även röda lampor undertill, detta var innan The fast and the furius kom med sitt neon. Under åren har vi satt oss duktigt i lera ett par gånger, och på grund av glad optimism även råkat ut för en del soppastopp, men det hör liksom till.

Men efter flera års användning och några vintrar ute i snö och regn började Jeepen att tappa stilen. Det började med att bromsarna knappt tog, sen började motorn bli svårstartad eller gå på 3 cylindrar. Till slut hamnade den längst in i garaget, utan bromsverkan och utan att vilja gå igång. Man kan tänka sig att en bil som inte startar häller inte behöver några bromsar så egentligen var det inget fel på Jeepen, men det kändes endå som om något kanske skulle göras.

sommaren 2011 drogs arbetet igång, tanken är precis som tidigare att ha kul och använda Jeepen och inte försöka återställa till nybils doft.  Stilen ska gå i en fältmässig bruksstil med Sahara-expeditionskänsla.

Så här långt har den mesta tiden gått åt till att göra om en störtbåge från en pickup till att passa på vår Jeep. Detta har krävt en hel del kapning och svetts, men snart ser vi resultatet. Hjulhusen som inte är original eller ens i närheten har kapats upp och ska göras om för att mer likna originalets, samtidigt som det ger bättre plats åt de stora däcken. En ny framruta har införskaffats då den gamla har sett bättre dar.

 

Uppdateringar oktober 2015

Det är många projekt som slåss om tiden vilket har gjort att Jeepen har fått stå. Den befinner sig i en verkstad och har blivit belamrad med annat bråte på ett sätt som lätt sker. Nu har vi dock grävt fram den och gjort ett litet ryck igen. För att försvåra ny belamring togs motorhuven bort och förbereddes för lackering. Nästa steg blir att fortsätta ta bort lösa delar, så som fronten och framskärmarna. En ”ny” hägglundare finns, men frågan är om den ska ner i Jeepen eller om Duetten ska förädlas med mer effekt. I så fall hamnar Duettens motor i Jeepen. Vi hoppas på att kunna hålla ett långsamt men stadigt tempo framåt, men just nu behöver Duetten lite vård och ytterligare en bil har införskaffats, så kan det gå…

Jeepens huv slipas inför lackering

Jeepens huv slipas inför lackering