Volvo Duett


Volvo 210 Duett 1964

 

Inledning

Detta är en sida om hur vi gör i ordning en Volvo 210 Duett 1964 som inte var i något vidare skick. Jag vill dela med mig av några erfarenheter men detta är ingen heltäckande sida om hur man renoverar Duett. Här finns mina egna synpunkter och bilder från renoveringen. På dessa sidor förekommer ett antal svordomar och gillar ni inte det kan ni dra åt helvete! Det finns ändå ingen som lagar bilar utan att svära!

Jag gillar Duetten som är gammal och speciell och har ett rejält lastutrymme  men annars är jag inte särskilt Volvo-intresserad även om det är en bra bil. Här kan jag passa på att tala om min inställning till bilar och slakta några heliga kor. Naturligtvis kommer det att reta några men ta det med glimten i ögat.

  • ·         Gamla bilar skall köras, inte stå i garage och glänsa.
  • ·         Originalskick in i minsta skruv är onödigt. Biltema och skrotlådan är mina hovleverantörer.
  • ·         Volvo PV är en ganska trist bil men Duetten är elegant och manlig.
  • ·         S.k. miljövänner skall hålla truten om gamla bilar. De begriper ingenting av detta. Jag tjafsar inte med dem om kottar och fula kläder.
  • ·         Det är kul att köra bil. Det är roligt när det ryker och låter. Man får vara barnslig.
  • ·         Att arbeta i garaget är inte bara skitigt, det är också en själslig rening samt ett sätt att handgripligen skapa något.
  • ·         Gamla bilar är kultur. Det är en insats för eftervärlden att laga dessa gamla bruksföremål.

Synpunkter mottages men otrevliga brev skriver jag ut och bränner utan att läsa dem. Bara så ni vet.

Bild på orenoverad duett

Min Volvo Duett 1964. Foto från 1998 innan renovering

Bilen var besiktigad och körduglig men det regnade in och den luktade blöt hund och turkisk bordell. Färgen kan enklast beskrivas med att jag brukade slipa lite på den varje vår. Fälgarna var gravrostiga och besiktningen vägrade tro att den var trafiksäker. Det var alltså dags att fixa till den lite…

Renoveringen skulle bli en enkel rostlagning och målning och vi tänkte att det tar nog skulle var klart tre månader senare. Vi började i november 1999. Det visade sig att det tog lite längre tid. Den var klar i december 2006.

Högstatus sportratt från Biltema 1975.

Högstatus sportratt från Biltema 1975.

Bilen visade sig som de flesta Duetter vara i ett riktigt skitskick. Eftersom Duetten är slitstark och lättlagad och byggd på en ram kan den vara precis hur djävla dålig som helst. ”Ingen vet hur risig en Duett kan bli.” Lätt renoveringsobjekt finns inte när det gäller Duetter. Egentligen var min bil för dålig att renovera men nu var det detta jag hade att utgå ifrån. Bland annat var den bulig nästan överallt vilket medförde att efter rostlagningen måste den spacklas en hel del.

Rostlagning

Rostlagning

Vi konstaterade snabbt att taket var helt upprostat i framkant och svårt att laga. Det verkade vettigt att byta tak, men hur skulle man få tag i ett sådant? Vi hittade en rövrostig 1961 Dutte på Dragabols bilskrot. Den såg ut som fan men taket var bättre än mitt. Dessutom fanns det en frisk stoppning till instrumentbrädan. Ni som vet något om Volvo vet vad jag pratar om. En frisk instrumentstoppning är hårdvaluta i dessa obskyra kretsar.

Detta är den fina bilen som jag köpte för att låna taket av. Då fattar ni hur bra mitt gamla tak var.

Detta är den fina bilen som jag köpte för att låna taket av. Då fattar ni hur bra mitt gamla tak var.

Nu skulle 61:an få släppa till tak. Den revs ner i en mörk lada i nov 99 och det tog naturligtvis en djävla tid. Efter att ha sparat allt som var värt något sågades resterna upp i ca 12 kvadratmeterstora bitar som jag sedan välvilligt portionerade ut i kommunens metallcontainrar. Två om dagen för att inte reta någon.

Sista svetsarna invändigt, allt avslipat

Sista svetsarna invändigt, allt avslipat

Ett stort tack till mina goda vänner och särskilt till Bengt-Arne som kan det vi andra inte fixar! Utan goda och duktiga kamrater klarar man knappast ett sånt här projekt. Vi brukar träffas och meka varandras bilar varje måndag. Det funkar ungefär som en syjunta men samtalsämnena är bättre och resultaten av vårt arbete är mer påtagliga.

Sista svetsarna invändigt, allt avslipat

Sista svetsarna invändigt, allt avslipat

Det första halvåret gjordes det mesta plåtjobbet. Det var tungt att slipa och skrapa skit. Allting tog skitlång tid och det var ganska trist. Det kändes som om man inte kom någonstans. Dessutom användes små plåtbitar och jobbet gjordes inte så rationellt. Efterhand ökade ambitionen och de första planerna på en snabb renovering övergavs. Nu skulle det bli hyfsat snyggt originalskick i stället för snabbjobbat bruksskick.

Bengt Arne finslipar spacklet

Bengt Arne finslipar spacklet

När taket tagits bort såg bilen riktigt ledsen ut och få som såg liket trodde att det skulle bli något av det eller att det skulle bli klart någon gång. Karossidorna vajade ledsamt när man gick förbi. Men här någonstans bestämdes att den skall fan i mig bli färdig hur djävla lång tid det än tar. Att byta tak på rätt sätt är emellertid svårt och något som kräver stora kunskaper och lång tid. Det gick med hjälp av kunniga vänner.

Så här ser jag ut när jag målar

Så här ser jag ut när jag målar

När bilen var rostlagad och spacklad efter ca 2 år åkte den in på lackering. Eftersom lackeraren som var mycket duktig skulle lacka den billigt på ”överbliven tid” så stod den ca 2 år till där.  Duktiga lackerare har nämligen ingen överbliven tid. Originalfärgerna på Volvo är ofta fula som fan utom möjligen den mörkblå men mörk färg är ingen bra idé på en bulig och spacklad bil. Det fick bli en eisblau från Volkswagen, ganska lik den ovanliga isblå origalfärgen som användes på några Amazoner och någon årsmodell av Duett tror jag. Om nu någon tycker att det är dumt att renovera en bil och måla den i en icke originalfärg så säger jag att det skiter jag i. Jag blir glad varje gång än idag när  jag tittar på min ljusblå Duett.  Tack vare den trevliga färgen har den faktiskt varit med i en filminspelning där den fungerade som budbil från 1964.  Kommer på TV 2012.

Grundmålad 2003

Grundmålad 2003

Ett särskilt problem var dörrarna som var grymt rostiga i nederkant och som lagades separat när karossen var på lack. Det är fel metod, grejerna passade sedan inte perfekt i karossen. Det borde gjorts på samma ställe. En hel del östtysk  justering (slägga och gummiklubba) blev följden.  Nåja, allt kan ju inte gå perfekt.

Dörrarna provas

Dörrarna provas

Periodvis stod bygget ganska still när bilen stod hos lackeraren och dörrarna var på annat håll. Jag fick ta hjälp med dörrarnas lagning, det var lite för svår lagning  för mig. En bekant med stora kunskaper slutförde alla dörrarna.

Under dessa tider studerade jag bla på högskolan, tog magisterexamen och arbetade. Samtidigt skaffade jag nya eller bättre delar till bilen på Tradera eller från bekantskaper och marknader.

När bilen skulle köras ut ur garaget nästan klar visade det sig att bensinröret var av på tre ställen. Nytt rör drogs och sedan gick den igång och vaggade majestätiskt ut ur garaget. Provturen kördes på julafton 2006 med en besättning av vitklädda män i tomteluva. Besiktningen gick bra, (tja några enkla 2 or) men den unge slyngeln som besiktigade trodde först det var en EPA-traktor. Fy fan för obildade människor.

Provkörd julafton 2006.

Provkörd julafton 2006.

Mina erfarenheter från renoveringen är inga nyheter:

  • Allting tar längre tid än man tror.
  • Bilar är alltid dubbelt så rostiga som det ser ut. (det vill inte säga lite när det gäller Duetter)
  • Det kostar lite mer också. (men här kan det vara en fördel med att ta lång tid på sig)
  • Kompisar som skall fixa något har lite annat för sig också.

Nu rullar bilen som extrabil, på veteranrallyn och en tur till staden då och då. Ambitionen är snyggt bruksskick och fortfarande byts delar då och då. När man hittar något snyggare så kan man slå till. Det som närmast är kvar nu är byte av fult innertak och byte till rostfritt avgassystem.

Det är roligt när gamla gubbar kommer fram och kommenterar bilen även om de ibland muttrar: ”Det är ju inte originalratten! Hade inte 64:an andra fälgar?, Vad är det där för färg?” Det bjuder jag på. Som det står på en liten skylt: ”Original är för gubbdjävlar.”

Vi är inte fullt så puckade som bilden antyder utan vi har alla något vett och riktiga jobb och är till och med gifta och har barn.

Vi är inte fullt så puckade som bilden antyder utan vi har alla något vett och riktiga jobb och är till och med gifta och har barn.