Rex Sport



Rex renovering från ingenting

En dag efter några bilprojekt i garaget kom kompisen på en idé. Skall vi inte ta och skaffa oss och fixa ihop varsin sådan moped som vi hade när vi var 15? En Rex Sport 64 eller 65. Det lät först alldeles för svårt och dyrt, vi hade ju inget att börja med. Men efter lite funderande så började en plan ta fart. Kompisen hittade en Rex City i bedagat träsk-skick. Rex City har många gemensamma delar med sporten, t ex ramen. Själv hittade jag ingen men det fanns en City-ram till salu i Boden. Okej, jag köpte ramen och tänkte att någonstans skall man ju börja.

Vad kan det här vara?

Vad kan det här vara?

Ramen kom inslagen som en julklapp. Frakten kostade mer än ramen men nu hade jag ju ett utgångsläge. Hjul och lite annat fick jag köpa billigt hos en Rex-entusiast i Halmstad. Fotpinnarna, framgaffel och broms fanns på Tradera. Nu började det ju likna något. Alla delar lackerades av proffs i Rex original blå från 1964. Skärmar av krom utan rost är nästan omöjligt att skaffa. Lösningen blev två framskärmar till Puch Montana köpta i Danmark och på Tradera. De påminner om Rexens original men är av rostfritt så med lite kapning och modifiering såg det ganska hyfsat ut.

Motorn som kom från en sopcontainer var inte i bästa skick. Egentligen skall det vara en Victoria men 3 växlad Sachs är en bra konstruktion och det har funnits Rex City och Sportmaster med Sachs även om dessa var två-växlade. Motorn lämnades till en kille som kan renovera dessa. Det var det dyraste på hela projektet men det är värt en del att ha en just morot. För att få motorn att passa fick några små sågningar utföras på växelkåpan men annars passade den fint både i ramen och utseendemässigt. Fotpinnarna fick vinklas om bakåt men har man bara över 40 i skonummer så funkar växlingen.

Här är ramen grundmålad

Här är ramen grundmålad

Under tiden skedde ett stort letande på veteranmarknader, garage, kompisar efter alla de där delarna som ingen har sparat på och som inte har något värde. Detta var det svåraste på hela projektet. Kedjesträckare, sadelpinne, verktygslocksskruv, fästen, styrhållare och liknande grejor. Det tog ca 4 månader att få ihop det mesta. Nu återstod några saker som inte hade hittats. Kompisen lånade ut de sista delarna för att få ihop min eftersom han hade ett Zundapp projekt att slutföra innan sin Rex. Den sunkiga Cityn fick släppa till styre och handtag, några fästen och specialmuttrar. En annan kompis skänkte en förgasare, luftfilterkåpan hittades i en skrotlåda och bygeln fick köpas. Även vajrar, tändstift, bromsstag, däck, slang och liknande fick köpas nytt på Levin och Nilsson i Halmstad. Trevlig service och hyfsade priser.

Delarna kommer på plats i gästrummet

Delarna kommer på plats i gästrummet

Några delar fick ersättas med ganska provisoriskt skrot som kommer att bytas ut efterhand, t ex ljuddämpare och avgaskrök. För att få dessa att passa krävdes lite våld i skruvstycket men sedan satt det som fabriksmonterat. Mopeden provmonterades i gästrummet till hustruns ”förtjusning”. Det sista monterades i kompisens garage och sedan var det bara att starta. Den startade på tredje kicken och gick fint. Provkörningen ledde till att lite grejor lossnade och det konstaterades att bromsar kanske behövs. Jag hade bl a glömt en vajer och lite annat.

Här är rexen nästan klar

Här är rexen nästan klar

Efter ca 6 månaders ganska tufft arbete var det mopedrally i Förslöv och där kunde Rexen deltaga utan krångel. Härligt att köra Rex igen efter 38 år och det blev inte sämre av att jag kom tvåa i rallyt.

Klar för mopedrally

Klar för mopedrally