Volvon besöker Saab



Ett äventyr till Trollhättan

Sedan Saabs konkurs började bli mer och mer ofrånkomlig har jag tänkt åka till Trollhättan och saabmuseet. Men tiden går fort och mycket har kommit emellan Trollhättan och mina planer. Men när en ny polerad Duett och utlovat bra väder inföll en ledig torsdag i mitten av augusti var det klart dags. Från Onsala till Trollhättan åker jag dock inte enbart för att se några trötta Saabar i en gammal fabrik, inte ens med Detten som färdmedel. Dessutom uppmanar Göteborgs tullar till en rejäl omväg på landet. Med hjälp av Google maps hittades en rutt på landsvägar, runt sjöar och upp till Trollhättan. Med rutten klar börjades det leta sevärdheter efter vägen. Hum… inte så mycket, men en ett tåg museum med gamla ånglok får det i alla fall bli.

Färdplanen skrevs ner på ett papper för att minska risken att köra rätt och öka chansen för överraskningar. Bilen packades med fika och kamera, avvinkad av grannens 3-åriga dotter började resan norrut.

Antens stationshus

Antens stationshus

Efter ett tag kommer jag fram till Antens järnväg, dessvärre stängd för dagen då det är lågsäsong. Men stationsområdet är öppet och jag kan gå runt bland tåg och vagnar. Jag tar lite foton och pratar med en av de ideella arbetarna på plats. Så här års är det bara öppet på helgen ett par helger till innan det stänger för säsongen.

Tåg på Antens station

Tåg på Antens station

Bensinmack i Sollebrunn

Bensinmack i Sollebrunn

Jag hoppar in i duetten och fortsätter utmed de slingriga landsvägarna. Vid Sollebrunn börjar det bli dags att både fylla bilen och sig själv med lite energi. I ögonvrån får jag syn på en Shell-skylt av gammal modell, jag vrider genast ratten ditåt. Det visar sig vara en uppbyggd bensinmack av äldre modell, komplett med pump och liten affär. Tyvärr är det stängt även här, med bilen otankad och magen kurrandes tar jag några bilder innan jag fortsätter. Snart hittar jag en modernare mack där jag kan tanka. Kort därefter hittar jag även en grusväg som verkar inbjudande, här finns säkert ett bra ställe att stanna för att fika. Även här fastnar något i ögonvrån, denna gång ett a4 ark med text och en bild på ett flygplan. Här har tydligen en B-17 Flying Fortress störtat 1944.

Duetten fint parkerad för fika paus

Duetten fint parkerad för fika paus

Efter att ha tuggat i sig lite mat och återfått energin går jag, på uppmaning av a4 lappen, de 200m in i skogen för att se nedslagsplatsen av B-17 planet. Så här 70 år senare syns inget i skogen mer än ett blad från en av propellrarna. Kanske en osevärdhet, men planet tillhörde operation aphrodite som jag inte kände till tidigare. Det gick ut på att radiostyra plan fullastade med sprängmedel, 1944 var dock inte radiostyrningen så exakt och inget plan träffade sitt mål.

Propellerbladet ute i skogen, här störtade en B-17 1944.

Propellerbladet ute i skogen, här störtade en B-17 1944.

Till sist hittar jag även till Trollhättan och Saabs muséum, 1 timme innan stängning. En alldeles lagom tid om man inte är en riktig Saab fantast. Min första bil var en Saab 900i och därefter, och redan innan dess, har jag alltid tyckt illa om Saab. Men jag är ju ingen Volvo-fan häller men uppskattar Duetten, så trotts mitt bleka intresse av Saab så uppskattar jag museet. Saabs insats för Turbon ska verkligen inte underskattas.

Gamla tävlings Saab’ar

Gamla tävlings Saab’ar

På vägen hem tänker jag på att det är precis så här en entusiastbil ska nyttjas, en spontan dagsutflykt till några närbelägna osevärdheter eller bara en tur på landet.

Duetten parkerad med en Saab utanför museet

Duetten parkerad med en Saab utanför museet